Sunday, January 16, 2011

hobi saya

hi..
pakabar semua..
lamak dh sik update blog..ehehe
nak kata busy..busylh juak
ekotkan hati memang everyday wan to update my blog
but then masa sik mengizinkan..
as usual, i just can read others pun blog..

k back to the point..
i think everyone has their own hobby rit?
ada yg suka memasak, menyanyi, menjahit, membaca, bersukan
and plg byk kinek tok saya tangga is photographing..
sebab gadget kinek tok mcm mampu milik jak kan..
sik kurang juak yg suka kumpul gadget..
saya tok sik berapa updatelh hal gadget meng gadget tok
sebab saya sik mampu
n saya nang sik suka benda nok kdak ya
mungkinkah saya tok terlalu keterperempuanan?
oh tidak sama sekali
sebab saya tgk perempuan d zaman moden tok 
memang banyak yang sukakan gadget..
hobi saya?
erm..
saya rasa most of u tauk pa hobi saya..
eehehe
hobi saya..saya suka polah kad..
handmade card..
bagi saya, polah handmade card tok sesuatu yg fun n interesting..
bila kita polah card
we need the idea
when we have the idea we need to generate it
eehe..jadi dr sia, otak kita semakin berkembang..
dat y mun kita tgk kat negeri org putih,
anak-anak cdak, cdak hantar pergi tuisyen
kelas art...disamping kanak2 ya bermain
tpi cdak juak belajar utk berfikir dgn kreatif...

polah kad tok nak
memerlukan kesabaran
idea, kreativiti, skill..
sebab mun kita ada idea tpi kita sik da idea yg kreatif sik juak guna
mun kita ada kesabaran tpi kita sikda idea sik juak dpt..
mun kita ada idea yg kreatif tpi sikda skill also kita sik dpt hasilkan kad yg terbaik
dr ladang...ehehehehe

dolok, masa saya mula2 berjinak2 ngan bidang polah kad tok
masa ya saya sekolah menengah lagi
saya suka glak kertas berwarna 
n saya suka glak gunting..
tpi yg pelik nya saya sik suka kelas pendidikan seni...ehehe
dolok, saya suka polah kad yg cut n paste
tpi knek tok dh maju..
saya suka kad quilled....

 cney saya dpt idea?
saya salunya dptkan idea dr kriteria org yg bakal dpt kad sya ya
yang pasti saya maok kad ya ngan urg ya
bila saya dh tauk gney sifat urg ya
then saya akan search kat internet
dr internet saya belajar mcm ney cdak yg expert n pro polah kad
dr sia saya belajar dan mencoba dan terus mencoba
walaupun kdg2 kad yg saya maok polah ya sik berapa menjadi
tpi still juak saya sik berputu asa utk mencoba,...
ehehehehe

material yg saya guna?
of coz my main material is PAPER...
usually saya beli paper color kat think in motion..
sebab nak crik paper yg cantik kat kuching tok
susah sikit..ada kat the times but then mahal glak2...
A4 size ajak dh rm4..huhu..tedah
sik mampu saya
bagi saya, bukan harga kertas jadi ukuran
even kertas ya berkualiti n cantik tpi 
hasil nya belom tentu cantik kan
some of my paper collections
bahan pelekat 
selalu nya saya guna white glue,
double tape, clear glue..
dolok saya sik tauk ada nya white glue tok
white glue tok d guna khas utk polah kraft
supaya, hasil kerja kita lebih kemas


utk memotong kertas
saya gunkan gunting dan pena
hajat d hati saya nak mengupgrade kan bahan2
utk membuat kad saya..
saya tek bercadang nak beli mesin shredder kecik
tunggu budget saya cukup lok ah...:p



other than the main material
saya ada juak beli butang, manik, riben and sticker
di sampng ya juak saya ada 2 igek mini staple ya dpt
membentuk shape love and bunga..




erm...sometimes ada kad yg perlu saya perlu 
polah menggunakan bhn2 lain juak
tp ya depend
mun yg sik selalu pake
saya sik beli byk2
membazir..ehehehe

di masa akan dtg saya akan
cuba utk menambah dan memperbaiki
bahan2 yg saya ada..
ehehehe

til then, jumpa lagik d next entry saya,...--->my card collection..


thank u...


15 ♥Lovely words♥:

lalatipah said...

best eh!!ktk nang kretif bab2 macam tok lu..suka mek nangga design ktk.. :)

AmirFX said...

Biasanya laki tok mun hobby kedak tok nang tauk kantoi.. Mudah nak jadi belon kertas jak.. haha.. Nway, u got seriously cool stuff.. Sik alang2.. Keep it up!

miss nar said...

thank u sazie...tpi ktk pun pa kurangnya,,ehehe..mek tgk kitak pun kreatif juak bah..sama bah kita tok..suka something yg colorful...ehehe..

miss nar said...

amir: kmk ada jumpa lelaki yg suka benda kdak tok juak aih...cantik nya pun hasil kerja tangan..lebih halus gik dr kmk...aih, belon kertas pun perlukan kepakaran bah..mun sik pande lipat alu sikpat terbang belon ya...ehehe...serius glak buat masa tok sik lah mir, tpi in future memang mek dh plan for something big..eheh..tp kita mesti bemula dgn sesuatu yg kecil dolok nak...pray for the best..;)

Vivian said...

aih..bena ya syg oi.kmk suka juak benda nok gia..that why i love to go bookstore! mcm gik mbiak kecik..hehhe suka meli sticker..kine mek gii usha2beli brg kraf online gik..wp bukan slalu mek berkraf..suka nangga dan kumpul..kelak2 polah.hahaa

miss nar said...

vivian:aok..aih sama kita 2 aih..kmk suka juak pg kedai nok stationery ya aih...ahhaha...sampe mr.B mek marah ngan kmk..mala jak nak beli kertas..beli tpi polah ya blom tentu gik..take time bah..tpi rindok ati aih tgk brg2 ya bila d kumpul...kmk pun suka tgk on9..ada juak mek berkenan n mek aim nak beli..ehehe...

Faizal n Fashitah said...

Nang bes hobi kitak tok ehek. Atleast hasil kerja ya kitakpun yang molah la hoh. Mek nektok dah ada hobi baru juak.. molah papercraft dah nektok aihh ehek XD

erolnukman said...

cam best jak hobi ktk ya..tp kmk sik suka main2 guntin.hehehe...aok,bnr kinek tok byk org suka ng gajet2 oo..photografi pun sama.huhuhu...

eh,bday kmk sik lamak gik..polah kad k kmk juh..hahaha

miss nar said...

f n f: eehe..yalah tek..bila kmk berik ngan urg kad n urg ya happy kmk pun happy juak..ktk dh tukar hobi juak? blh tukar2 tok lak..ehehe

miss nar said...

erolnukman: yalah owh..tp kmk tok bukan jenis yg suka gadget..ehehehehe,,tpi mek suka bergambar..ehehe

benakah? bila tek?

Vivian said...

kmk eh sanggup beli gunting nok zig zag satu set..k dango sorang2..paper2 ada juak beli..tp belom ada masa polah..kmk aim polah bookmark jak..hehehe

give me five!

erolnukman said...

19hb tok..ehemms...kekeke! manjak jak rasa nak madah2 tarikh laher..hehehe

miss nar said...

vivian:yah..ktk dh ada set gunting zig zag ya..kmk ada 2 igek jak..ya pun mek sik tauk gney pake..ahaha..dat y mek sik maok pake..mek ada try hancur paper mek aih..

erolnukman:aih..esok bday ktk..waa...sempat sik owh? mun mek sempat gney mok berik ktk ? ktk kat tanjung manis nak?

Anonymous said...

salam kenalan ..

nak tny kt mana awak beli gunting craft yg kecik (pemegang hitam) tu ...
need that urgently...

email kt sy .. denso_cute@yahoo.com ..

tqqqqqqqqq

Paper N Quill said...

You can add quilling elements to your handmade cards! Quilling supplies will be in Kuching soon! check out our page from time to time for updates http://www.facebook.com/pages/Paper-N-Quill/121160404651962