Sunday, January 23, 2011

cara membuat bunga

hi..
today is sunday..
for sure every1 mesti ada aktiviti tersendiri kan
aku..duk umah jak..doing some cleaning...
bangun2 pagi tgk umah dah kemas..eheh
rajin adik ku yg bongsu kemas
my mum n dad pg pengilan at samarahan...
then, aku decide kemas bilik n so on..
dh kemas with everything then aku pun terfikir nak membuat sesuatu..
salu nya aku cerita pasal kad aku yg dh jadi kan
so today aku nak cerita
gney nak polah bunga dr kertas..
so layan...;p
how to make a roses...

1.Lakar bentuk bulat kat kertas warna yg anda suka. Buat 3 lakaran bentuk bulat. Pastikan bentuk bulatan itu sama saiz ya kawan2...

2. Selepas siap lakar ketiga2 bulatan, kita potong bentuk bulatan itu.

3. Selepas potong, setiap ketiga2 bulatan itu kita lipatkan sehingga terbentuk 1/8 dr bulatan itu..
Sila lihat turutan gambar di bawah.

4.lepas kita lipat menjadi 1/8, gunting kat hujung supaya membentuk kelopak bunga.

5. After that untuk bulatn yg pertama kita potong 1/8 drpd bulatan ya..untuk bulatan ke dua kita potong 2/8 dr bulatan n utk bulatan ke 3 kita potong 3/8 dr bulatan...

6. Selepas itu kita lekatkan bahagian yg d potong tadi dgn menggunkan gam seperti di bwh yea..

7.Last sekali kita masukkn kesemua bentuk yg telah di gam dan membentuk sperti di bawah...

Selamat Mencuba Kawan2...

ps:boh tak org heran tengok editing kat picture2 ya..aku bruk belajar pake picnik..yalah mcm2 jak d polah ku..:)

4 ♥Lovely words♥:

Vivian said...

kacak eh..rajin gunting mengunting tok

miss nar said...

vivian: thank u..mek nang rajin nak gunting2 tok ;p

Anonymous said...

kak nurul tehah tok.. adik priza.. mek alu try juak tok tek.. kcak jd nya..

miss nar said...

tehah: aok..try jak..ehehe...pastok mek update gik gney nak suh bunga tok nampak lebih cantik gik..